Technisch

De Knarr Variant is van Noorse makelij. Het is een ontwerp van Erling Kristofersen, gebouwd in de Grimsoykilens Boatyard, welke bekend staan om de vele Draken die zij hebben afgeleverd.

De boot is gebouwd in 1975 en heeft bouwnummer 22. Het is  onduidelijk hoeveel er precies van zijn gemaakt.

De kiel is een s-spant, dit betekent dat de boot gemakkelijk en hard aan de wind vaart. Het nadeel van een kiel als deze is de grote draaicirkel maar dit is verholpen door een boegschroef.

Op de boot zit een rolgenua gemonteerd, een aluminium mast van Selden, een giek van Proctor en twee spi-bomen. De aandrijving wordt verzorgd door een Yamaha 9.9PK buitenboordmotor maar deze wil ik op termijn vervangen door een saildrive. De buitenboordmotor verknoeit naar mijn mening de mooie klassieke lijn van het schip.

Maar eerst moet een nieuwe buiskap worden geplaatst, de huidige kap in veel te laag en ingestreken met polyester waardoor ze eigenlijk onbruikbaar is.

De afmetingen van de boot zijn:

  • Lengte: 9.58 meter
  • Breedte: 2.18 meter
  • Diepte: 1.42 meter